АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
Проєкту рішення Слобожанської селищної ради
«Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради» (далі –Рішення)
I. Визначення проблеми
Цей аналіз регуляторного впливу (надалі — Аналіз) розроблений на виконання та з дотриманням вимог законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97ВР, «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 №1160ІV та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою КМУ від 11.03.2004 №308 відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України та Закону України “Про оренду землі”.
З метою забезпечення ефективного і прозорого управління в сфері земельних відносин, цим проектом рішення пропонується зробити єдиний підхід, щодо затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території новоутвореної територіальної громади Слобожанської селищної ради. Привести у відповідність до вимог чинного законодавства України механізм передачі в оренду та справляння орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності.
Орендна плата за землю є бюджетоутворюючим джерелом у складі власних доходів загального фонду місцевого бюджету та є бюджетно-формуючим джерелом на забезпечення діяльності функціювання бюджетних установ та на благоустрій територій територіальної громади, за підсумками 2020 року орендна плата за земельні ділянки складає майже 4% серед інших джерел надходжень.
Кошти від їх надходження спрямовуються на забезпечення діяльності комунальних підприємств, функціонування бюджетних установ, благоустрій територій громади та покращення інфраструктури, виконання програм соціально-економічного розвитку територіальної громади Слобожанської селищної ради, програми розвитку земельних відносин раціонального використання та охорони земель Слобожанської селищної ради.
Загальні надходження від орендної плати за землю по Слобожанській селищній раді склали за 2020 рік - 5252,93 тис.грн:
з юридичних осіб — 3313,08 тис.грн
з фізичних осіб — 1939,85 тис.грн.
Прогнозний обсяг надходжень орендної плати на 2022 рік є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які неможливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними оренди – виникнення податкового боргу). На даний час прогнозний обсяг надходжень на 2022 рік орієнтовно складає 7014,00 тис.грн.
Враховуючи, що рішення про встановлення ставок орендної плати є регуляторним актом та потребує реалізації процедур, передбачених Законом, розроблено проєкт регуляторного акта – рішення Слобожанської селищної ради «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області».
Проблему, яку пропонується розв’язати шляхом прийняття рішення є визначення на законних підставах розміру ставок орендної плати за землю за кодами Класифікації видів цільового призначення земель на території Слобожанської селищної ради.
Ухвалення рішення селищної ради «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області», що набуде чинності з дня прийняття, необхідне для прозорого ефективного встановлення ставок орендної плати за землю.
Причини виникнення проблеми:
Після проведеної реформи місцевого самоврядування (децентралізації) до складу новообраної Слобожанської селищної ради приєднались п'ять сільських рад, відповідно до чого значно збільшилась територія сформованої територіальної громади та коло суб’єктів господарювання. Так, новообрана територіальна громада Слобожанської селищної ради, до якої приєдналися інші громади, набуває регуляторних повноважень на приєднаних територіях та зобов’язана планувати та оприлюднювати запровадження нових регулювань або поширення діючих на нові території, дотримуючись вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з метою забезпечення прав і законних інтересів суб’єктів господарювання.
За рішенням сільських рад, що увійшли до складу сформованої територіальної громади Слобожанської селищної ради, були затверджені різні ставки орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності з однаковим цільовим призначенням, що призводить до нерівних умов конкурентоспроможності і порушує права і законні інтереси суб’єктів господарювання.
У разі прийняття рішення «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області» очікується, що до бюджету Слобожанської селищної ради надійдуть кошти з орендної плати за земельні ділянки в сумі 7014,00 тис. грн.
Враховуючи вищевикладене, Слобожанською селищною радою розроблено проєкт рішення «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області» та оприлюднено на офіційному веб-сайті Слобожанської селищної ради: http://km-sov.gov.ua
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
1 |
2 |
3 |
Громадяни |
Шляхом забезпечення умов для покращення рівня соціальної захищеності територіальної громади за рахунок здійснення прогнозованих надходжень до місцевого бюджету від сплати орендної плати, що будуть спрямовані на фінансування бюджетних програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо |
__ |
Держава. Органи місцевого самоврядування |
1. Шляхом виконання вимог ПКУ в частині встановлення плати за землю, що забезпечить податкові надходження до бюджету громади, які будуть спрямовані на фінансування бюджетних програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. 2. Шляхом надання права органам місцевого самоврядування встановлювати розміри ставок орендної плати за землю. |
___ |
Суб’єкти господарювання у тому числі суб’єкти малого підприємництва |
1. Шляхом прогнозування фіскального навантаження з плати за землю для суб’єктів господарювання-платників орендної плати, які мають земельні ділянки у користуванні. Разом з тим, суб’єкти господарювання як члени територіальної громади розраховують на використання податкових надходжень до бюджету від плати за землю на фінансування бюджетних програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. |
__ |
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів:
Зазначені проблеми не можуть бути розв’язані за допомогою ринкових механізмів, оскільки чинне законодавство чітко не передбачає фіксованих ставок орендної плати за користування земельними ділянками відповідно до видів цільового призначення земель, чим не забезпечує рівні умови конкурентоспроможності.
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:
Впровадження даного регулювання є доцільним, тому як до новоутвореної Слобожанської селищної ради увійшли п’ять сільських рад, на території яких діяли різні ставки орендної плати за користування земельними ділянками, а інших альтернатив вирішення проблеми не існує.
II. Цілі державного регулювання
Цілями прийняття та запровадження даного регуляторного акта є:
Проєкт рішення селищної ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.
Цілями державного регулювання є:
- установлення ставок орендної плати за землю відповідно до вимог ПКУ, забезпечення;
- виконання програм соціально-економічного розвитку територіальної громади Слобожанської селищної ради, програми розвитку земельних відносин раціонального використання та охорони земель Слобожанської селищної ради.
- здійснити планування та прогнозування надходжень від орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності при формуванні бюджету;
- встановити доцільні і обґрунтовані розміри ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності з урахуванням рівня платоспроможності громадян та суб’єктів господарювання та відповідно до потреб місцевого бюджету;
- забезпечити своєчасне надходження до селищного бюджету орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності.
Індикаторами досягнення цілей регулювання та зменшення масштабів проблеми є:
- надходження плати за землю до доходної частини бюджету громади (на 2021 рік планові показники – 5252,93 тис.грн., на 2022 рік прогнозні надходження від запропонованих розмірів ставок податку 7014 тис.грн.), що надають можливість для забезпечення виконання соціально важливих програм, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. Кількість платників податку становить 153 особи;
- створення єдиного механізму справляння орендної плати за використання земель комунальної власності Слобожанської селищної ради;
- підвищення прозорості і відкритості процедури розрахунку орендної плати за використання земельних ділянок;
- упорядкування процесу розрахунку плати за оренду земель;
- збільшення надходжень до бюджету;
- забезпечення більш повного обліку земель, їх користувачів, раціонального та ефективного використання земельних ділянок.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей:
У ході пошуку альтернативних способів досягнення цілей, для проведення оцінки розробником акта розглядається альтернативи: збереження існуючого стану (далі-Альтернатива 1), встановлення мінімального розміру ставок орендної плати. (далі – Альтернатива 2), прийняття даного регуляторного акта (далі – Альтернатива 3).
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 - збереження існуючого стану |
Дана альтернатива неприйнятна, оскільки до новообраної Слобожанської селищної ради приєдналися п'ять сільських рад, на території яких були встановлені різні ставки орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності з однаковим цільовим призначенням, що призводить до нерівних умов конкурентоспроможності і порушує права і законні інтереси суб’єктів господарювання. |
Альтернатива 2 - Установлення мінімального розміру ставок орендної плати. |
Альтернатива не є прийнятною, оскільки вона веде до відмови від використання економічних ресурсів громади, що спрямовуються на фінансування її інфраструктури. Негативний вплив буде завдано територіальній громаді, оскільки зменшення надходжень до місцевого бюджету ставить під загрозу забезпечення діяльності комунальних підприємств, функціонування бюджетних установ, благоустрій територій громади та покращення інфраструктури, виконання програм соціально-економічного розвитку територіальної громади Слобожанської селищної ради, програми розвитку земельних відносин раціонального використання та охорони земель Слобожанської селищної ради. |
Альтернатива 3 – прийняття запропованого проєкту рішення |
Забезпечить вирішення проблеми. Дана альтернатива є найбільш оптимальною і прийнятною. Перевага обраного способу досягнення цілей полягає в тому, що цим регуляторним актом конкретизовано ставки орендної плати відповідно до видів цільового призначення земель, забезпечує рівні умови конкурентоспроможності. З уведенням у дію запропонованого регуляторного акта будуть упорядковані відносини між землекористувачами та органами влади й місцевого самоврядування з питань плати за користування земельними ділянками. Ухвалення запропонованого рішення забезпечить сталі надходження до бюджету громади та нестиме більш прийнятне податкове навантаження на суб’єктів господарювання. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способі досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1: Збереження існуючого стану |
відсутні |
Різні ставки орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності з однаковим цільовим призначенням, що призводить до нерівних умов конкурентоспроможності і порушує права і законні інтереси суб’єктів господарювання. Ставки орендної плати за землю по договорах, які укладено в минулі роки є неприйнятно низькими, що призводить до зниження рівня інвестицій, втрат від можливих оскаржень рішень при укладенні договорів оренди внаслідок використання локального документа ОМС, який суперечить чинному законодавству. |
Альтернатива 2: Установлення мінімального розміру ставок орендної плати. |
Відсутні |
Відмова від використання економічних ресурсів громади, що спрямовуються на фінансування її інфраструктури. Негативний вплив буде завдано територіальній громаді , оскільки зменшення надходжень до місцевого бюджету ставить під загрозу забезпечення діяльності комунальних підприємств, функціонування бюджетних установ, благоустрій територій громади та покращення інфраструктури, виконання програм соціально-економічного розвитку територіальної громади Слобожанської селищної ради, програми розвитку земельних відносин раціонального використання та охорони земель Слобожанської селищної ради. |
Альтернатива 3: прийняття запропованого проєкту рішення |
|
Витрати пов’язані з публікацією повідомлення щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян та суб’єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
2 |
16 |
26 |
109 |
153 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
1.3 |
10.5 |
17 |
71.2 |
100 |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Різні ставки орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності з однаковим цільовим призначенням, що призводить до нерівних умов конкурентоспроможності і порушує права і законні інтереси громадян та суб’єктів господарювання. |
Альтернатива 2 |
Економія коштів на сплату оренди. |
Громадяни та суб'єкти господарювання будуть сплачувати мінімальні розміри орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності, що призведе до зниження фінансування соціально-економічного розвитку громади. |
Альтернатива 3 |
|
Суб'єкти господарювання будуть сплачувати орендну плату за договорами оренди землі згідно рішення селищної ради за запропонованими ставками, що орієнтовно становитиме 7014 тис. грн. Затрати часу, необхідні для ознайомлення з рішенням про встановлення ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності. |
У зв’язку з наявністю суб'єктів господарювання великого і середнього підприємництва, що підпадають під дію регуляторного акту, зроблено розрахунок витрат на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта згідно Додатка 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Додаток 1 до АРВ).
Оцінка сумарних витрат, які будуть виникати у суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта (згідно з додатком 1)
Сумарні витрати за альтернативами |
Сума витрат, тис. гривень |
Альтернатива 1. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва |
- |
Альтернатива 2. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва |
- |
Альтернатива 3. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці «Витрати на одного суб’єкта господарювання середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта») |
4418.820 |
Під дію даного регуляторного акту підпадають громадяни та всі суб’єкти господарювання, які провадять свою діяльність, користуючись землями, що є об’єктами права комунальної власності громади Слобожанської селищної ради.
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Оцінка ступеня досягнення цілей визначається за чотирибальною системою, де:
4 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);
3 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми усунені);
2 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, однак, деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними);
1 – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 |
1 |
Цілі не можуть бути досягнуті |
Альтернатива 2 |
2 |
Цілі можуть бути досягнуті лише частково. Деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними |
Альтернатива 3 |
4 |
Цілі будуть досягнуті повною мірою |
Оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію в рамках проведення аналізу регуляторного впливу*
Категорія впливу |
Відповідь |
1 |
2 |
А. Обмежує кількість або звужує коло постачальників. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: |
Ні |
1. Надає суб’єкту господарювання виключні права на поставку товарів чи послуг |
Ні |
2. Запроваджує режим ліцензування, надання дозволу або вимогу погодження підприємницької діяльності з органами влади |
Ні |
3. Обмежує здатність окремих категорій підприємців постачати товари чи надавати послуги (звужує коло учасників ринку) |
Ні |
4. Значно підвищує вартість входження в ринок або виходу з нього |
Ні |
5. Створює географічний бар’єр для постачання товарів, виконання робіт, надання послуг або інвестицій |
Ні |
Б. Обмежує здатність постачальників конкурувати. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: |
Ні |
1. Обмежує здатність підприємців визначати ціни на товари та послуги |
Ні |
2. Обмежує можливість постачальників рекламувати або здійснювати маркетинг товарів чи послуг |
Ні |
3. Установлює стандарти якості, що надають необґрунтовану перевагу окремим постачальникам порівняно з іншими, або стандарти вищого рівня якості, ніж той, який обрали б окремі достатньо поінформовані споживачі |
Ні |
4. Суттєво збільшує витрати окремих суб’єктів підприємництва порівняно з іншими (зокрема внаслідок дискримінаційного ставлення до діючих та нових учасників ринку) |
Ні |
В. Зменшує мотивацію постачальників до активної конкуренції. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: |
Ні |
1. Запроваджує режим саморегулювання або спільного регулювання |
Ні |
2. Вимагає або заохочує публікувати інформацію про обсяги виробництва чи реалізацію, ціни та витрати підприємств |
Ні |
Г. Обмежує вибір та доступ споживачів до необхідної інформації. Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція: |
Ні |
1. Обмежує здатність споживачів вирішувати в кого купувати товар |
Ні |
2. Знижує мобільність споживачів унаслідок підвищення прямих або непрямих витрат на заміну постачальника |
Ні |
3. Суттєво обмежує чи змінює інформацію, необхідну для ухвалення раціонального рішення щодо придбання чи продажу товарів |
Ні |
*Визначено за консультаціями з місцевою спілкою підприємців, представниками бюджетонаповнюючих підприємств, депутатами, представниками жителів, представниками податкової служби.
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 3 Прийняти рішення «Про встановлення ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради» |
Прийняття нового акту щодо врегулювання плати за оренду земель комунальної власності забезпечить оновлення, актуалізацію та уніфікацію правовідносин у цій сфері |
Суб'єкти господарювання будуть сплачувати орендну плату за користування земельними ділянками за єдиним механізмом відповідно до рішення Слобожанської селищної ради. Затрати часу необхідні для ознайомлення з рішенням про встановлення ставок орендної плати. |
Цілі будуть досягнуті повною мірою |
Альтернатива 2 Прийняти рішення «Про встановлення ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради» із встановленням мінімальних ставок орендної плати |
Відсутні |
Втрати бюджету громади на виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. |
Цілі можуть бути досягнуті лише частково. Деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними |
Альтернатива 1 Не виносити на розгляд сесії селищної ради та не примати рішення «Про встановлення ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради» |
Відсутні |
Послідовне зменшення надходжень коштів до бюджету новоутвореної селищної ради, через невідповідність більшості діючих договорів оренди землі умовам чинного законодавства в частині застосування застарілої нормативно-грошової оцінки землі та низьких ставок орендної плати за землю по договорах, які укладено в минулі роки; зниження рівня інвестицій, втрати від можливих оскаржень рішень при укладенні договорів оренди внаслідок використання локального документа ОМС, який суперечить чинному законодавству. |
Цілі не можуть бути досягнуті |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 3 Прийняти рішення «Про встановлення ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради» |
Забезпечить вирішення проблеми. Дана альтернатива є найбільш оптимальною і прийнятною. Прийняття нового рішення забезпечить оновлення, актуалізацію та уніфікацію правовідносин у сфері оренди та забезпечить консолідований підхід щодо застосування ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності відповідно до видів цільового призначення земель. |
Внесення змін до законодавства України, які обумовлять потребу у перегляді прийнятого регуляторного акту |
Альтернатива 2 Прийняти рішення «Про встановлення ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради» із встановленням мінімальних ставок орендної плати |
Альтернатива не є прийнятною, оскільки вона веде до відмови від використання економічних ресурсів громади, що спрямовуються на фінансування її інфраструктури. Негативний вплив буде завдано територіальній громаді, оскільки зменшення надходжень до місцевого бюджету ставить під загрозу забезпечення діяльності комунальних підприємств, функціонування бюджетних установ, благоустрій територій громади та покращення інфраструктури, виконання програм соціально-економічного розвитку територіальної громади Слобожанської селищної ради, програми розвитку земельних відносин раціонального використання та охорони земель Слобожанської селищної ради. |
- |
Альтернатива 1 Не виносити на розгляд сесії селищної ради та не примати рішення «Про встановлення ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради» |
Дана альтернатива неприйнятна, оскільки до новообраної Слобожанської селищної ради приєдналися п'ять сільських рад, на території яких були встановлені різні ставки орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності з однаковим цільовим призначенням, що призводить до нерівних умов конкурентоспроможності і порушує права і законні інтереси суб’єктів господарювання. |
- |
V. Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Вирішити питання затвердження розміру ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради пропонується шляхом ухвалення запропонованого рішення селищної ради. Цей спосіб досягнення цілей є оптимальним шляхом вирішення проблеми й ґрунтується на загальнообов’язковості виконання норм рішення всіма учасниками правовідносин у системі оподаткування.
Основним завданням запропонованого проєкту рішення є зміцнення ресурсної бази місцевого бюджету та упорядкування відносин між органом місцевого самоврядування, податковою службою та суб’єктами господарювання з питань плати за оренду землі.
При здійсненні регуляторної діяльності розглядаються обґрунтовані пропозиції та зауваження до проєкту рішення, надані суб’єктами господарювання, представниками територіальної громади в установленому законом порядку.
Основними механізмами, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми є виконання вимог законодавства України у сфері оренди землі, а саме: запровадження єдиного механізму справляння плати за оренду земельних ділянок територіальної громади Слобожанської селищної ради, підвищення ефективності використання такого майна шляхом надання в оренду, оптимізація витрат коштів та часу, упорядкування процесу розрахунку плати за оренду земель комунальної власності Слобожанської селищної ради.
За результатами проведених розрахунків очікуваних витрат та вигод СПД, прогнозується, що прийняття зазначеного проєкту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеній в розділі І цього АРВ.
Реалізація зазначених механізмів досягається шляхом прийняття Слобожанською селищною радою проєкту рішення «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області».
Для впровадження цього регуляторного акта необхідно забезпечити інформування громадськості про вимоги регуляторного акта шляхом його оприлюднення у засобах масової інформації та на офіційному сайті Слобожанської селищної ради www.km-sov.gov.ua.
Рівень проінформованості є досить високим, оскільки мешканці активно користуються офіційними вебсторінками Слобожанської селищної ради та її виконавчого комітету, крім того, місцеві засоби масової інформації активно використовують електронну інформацію селищної ради для розміщення на своїх інтернет ресурсах.
Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної податкової служби, органами місцевого самоврядування, так і платниками орендної плати за земельні ділянки.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Розрахунок витрат здійснено із врахуванням інформації наданої суб’єктам господарювання. Порівняльна таблиця надходжень до селищного бюджету від оренди земель комунальної власності Слобожанської селищної ради орендарями
У разі не прийняття рішення (2021 рік) |
У разі прийняття рішення (2022 рік) |
|
Надходження до селищного бюджету від сплати оренди, тис.грн./рік |
5252.93 |
7014 |
Передбачається, що орендарі земельними ділянками Слобожанської селищної ради будуть неухильно виконувати вимоги запропонованого проєкту рішення, тобто в повному обсязі та своєчасно вносити орендну плату.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії регуляторного акта має постійний характер з моменту набуття ним чинності з можливістю внесення до нього змін та його скасування у разі зміни чинного законодавства.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Виходячи з цілей державного регулювання, визначених у другому розділі АРВ, для відстеження результативності регуляторного акта слід визначити не менше ніж три кількісних показника, які безпосередньо характеризують результативність дії регуляторного акта та які підлягають контролю (відстеження результативності).
Для відстеження результативності дії регуляторного акта основними є такі показники:
- сума надходжень до місцевого бюджету від сплати орендної плати за земельні ділянки комунальної власності;
- кількість суб’єктів господарської діяльності – платників орендної плати за земельні ділянки комунальної власності;
- розмір коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акту;
- рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.
№ з/п |
Назва показника |
Уразі прийняття рішення |
1 |
Разом надходжень до місцевого бюджету, (орендна плата за користування земельними ділянками комунальної власності) тис. грн. |
7014 |
2 |
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта, одиниць |
Орієнтовно 153 |
3 |
Розмір коштів, що витрачатиметься суб’єктами господарювання та/або фізичних осіб, пов’язаними з виконаннями вимог акта,тис грн. |
7014 |
4 |
Час , що витрачатиметься суб’єктами господарювання та/або фізичних осіб, пов’язаними з виконаннями вимог акта, год/суб. |
Визначається в робочому порядку |
5 |
Рівень проінформованості суб’єктів господарювання та /або фізичних осіб з основних положень актів,% Оприлюднені повідомлення, проект рішення, аналіз регуляторного впливу на офіційному сайті Слобожанської селищної ради |
85% |
Результативність регуляторного акта буде відстежуватися шляхом:
- аналізу збільшення розміру надходжень від орендної плати до селищного бюджету;
- аналізу ефективності використання земель, шляхом відстеження кількості нових орендарів.
ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Оцінка ефективності регуляторного акта буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного та періодичного відстеження результативності регуляторного акта.
Відстеження результативності регуляторного акта буде проводитись статистичним методом.
Вид даних, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності:
Статистичні:
- аналітичні показники Головного управління ДПС у Харківській області;
- інформація фінансового управління та бухгалтерії Слобожанської селищної ради.
Періодичне відстеження результативності, згідно із вимогами статті 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» буде здійснюватися раз на кожні три роки. Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися в період до одного року, після набрання чинності регуляторним актом.
У рамках статистичного методу відстеження аналіз офіційної статистичної інформації буде проводитися щодо розміру надходжень до селищного бюджету та кількості осіб, на яких поширюватиметься дія акта.
Слобожанський селищний голова | Дмитро ДІХТЯР |
Додаток 1
до аналізу регуляторного впливу
до проєкту регуляторного акта – рішення селищної ради
«Про затвердження ставок орендної плати
за користування земельними ділянками комунальної власності
на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області»
ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання великого й середнього підприємництва, що виникають внаслідок дії регуляторного акта
Таблиця 1
П/н |
Витрати |
За перший рік |
1 |
Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання / підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень |
0 |
2 |
Орендна плата за користування земельними ділянками комунальної власності (зміна розміру орендної плати, виникнення необхідності у сплаті орендної плати). |
245490 |
3 |
Витрати, пов'язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень (середня заробітна плата на 2021 рік, згідно основних прогнозних макропоказників, опублікованих в Постанові Кабінету Міністрів України №671 від 29.07.2020р., становитиме 13632,00 грн.) |
- |
4 |
Витрати, пов'язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), гривень |
- |
5 |
Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов'язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень |
- |
6 |
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень |
- |
7 |
Витрати, пов'язані із наймом додаткового персоналу, гривень |
0 |
8 |
Інше (паливно-мастильні матеріали, зарплата водія), гривень |
0 |
9 |
РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень |
245490 |
10 |
Кількість суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць |
18 |
11 |
Сумарні витрати суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), гривень |
4418820 |
Розрахунок відповідних витрат на одного суб'єкта господарювання
Вид витрат |
У перший рік |
Періодичні (за рік) |
Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання / підвищення кваліфікації персоналу тощо |
0 |
0 |
грн.
Вид витрат |
Витрати на сплату податків та зборів (змінених/нововведених) (за рік) |
Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів) |
245490 |
грн.
Вид витрат |
Витрати* на ведення обліку, підготовку та подання звітності (за рік) |
Витрати на оплату штрафних санкцій за рік |
Разом за рік |
Витрати, пов'язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам (витрати часу персоналу) |
- |
0 |
- |
грн.
Вид витрат |
Витрати* на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) (за рік) |
Витрати на оплату штрафних санкцій та усунення виявлених порушень (за рік) |
Разом за рік |
Витрати, пов'язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо) |
- |
- |
- |
грн.
Вид витрат |
Витрати на проходження відповідних процедур (витрати часу, витрати на експертизи, тощо) |
Витрати безпосередньо на дозволи, ліцензії, сертифікати, страхові поліси (за рік - стартовий) |
Разом за рік (стартовий) |
Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов'язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо) |
0 |
0 |
0 |
грн.
Вид витрат |
За рік (стартовий) |
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо) |
- |
Вид витрат |
Витрати на оплату праці додатково найманого персоналу (за рік) |
Витрати, пов'язані із наймом додаткового персоналу |
0 |
Слобожанський селищний голова | Дмитро ДІХТЯР |
Додаток 2
до аналізу регуляторного впливу -
проєкту рішення Слобожанської селищної ради
«Про затвердження ставок орендної плати
за користування земельними ділянками комунальної власност
і на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області»
ТЕСТ
Малого підприємництва (М-тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання.
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 10 травня 2021 року по 10 червня 2021 року.
Порядковий номер |
Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) |
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій |
1 |
Робочі наради та зустрічі |
18 |
Обговорено запропонованих ставок орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності. Отримано інформацію від представників малого бізнесу щодо необхідних ресурсів (витрат часу та матеріальних витрат) на запровадження регулювання |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
Кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 135 (одиниці), у тому числі малого підприємництва 26 (одиниці) та мікропідприємництва 109 (одиниць).
Питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 88,2% (відсотків).
3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання.
Порядковий номер |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати на п’ять років |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
||||
1 |
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) |
0 |
0 |
0 |
2 |
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
0 |
0 |
0 |
3 |
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати – витратні матеріали) |
0 |
0 |
0 |
4 |
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) |
0 |
0 |
0 |
5 |
Інші процедури (сплата орендної плати, визначених рішенням селищної ради), гривень |
19223.56 (розрахункова середня сума сплати орендної плати одним суб’єктом малого підприємництва за умови встановлення ставок згідно запропонованого проєкту) |
19223.56 |
96117.8 |
6 |
Разом, гривень (сума рядків 1+2+3+4+5) |
19223.56 |
19223.56 |
96117.8 |
7 |
Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
135 |
||
8 |
Сумарно, гривень |
2595180 |
2595180 |
12975900 |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування (Для розрахунку вартості 1 людино-години використовується мінімальна заробітна плата, що згідно прогнозу у 2022 році становитиме 6700 грн. та у погодинному розмірі 40,36 грн., відповідно до Бюджетної резолюції затвердженої Кабінетом Міністрів України) |
||||
9 |
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання |
- |
- |
- |
10 |
Процедури виконання вимог регулювання |
- |
- |
- |
11 |
Процедури офіційного звітування |
- |
- |
- |
12 |
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок |
- |
- |
- |
13 |
Інші процедури |
- |
- |
- |
14 |
Разом, гривень |
- |
- |
- |
15 |
Кількість суб’єктів малого підпрємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
- |
||
16 |
Сумарно, гривень
|
- |
- |
- |
БЮДЖЕТНІ ВИТРАТИ
на адміністрування регулювання для суб’єктів малого і мікропідприємництва
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва, що встановлюється цим рішенням, не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України.
4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання.
№ |
Показник |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) |
1 |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
2595180 |
2 |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
- |
3 |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання |
2595180 |
4 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання для суб’єктів малого і мікропідприємництва |
- |
5 |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання
|
2595180 |
5. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання.
На основі аналізу визначено, що зазначена сума платежів є прийнятною для суб’єктів малого підприємництва, а впровадження компенсаторних (пом’якшувальних) процедур не потрібно.
Слобожанський селищний голова | Дмитро ДІХТЯР |