15.03.2018 року в залі Слобожанського селищного палацу культури відбулась зустріч голів сільських, селищних рад, депутатів, активістів рад, що згідно з перспективним планом можуть бути об’єднані в одну адміністративну одиницю з спеціалістом Харківського відділення центру розвитку місцевого самоврядування.
На зустрічі була присутня голова Зміївської районної ради Т. В. Тімофєєва. Зустріч була ініційована центром розвитку місцевого самоврядування. Мета організації заходу: вивчення ситуації, бачення та думок місцевих громад, щодо можливості виконання умов Закону про добровільне об’єднання громад.
З початку зустрічі представник центру доповів про досвід по проведенню робіт з місцевими громадами Харківської області, оформлення документів, рішень, позитивний досвід громад, що об’єдналися. З боку присутніх було висказано чимало запитань, що стосуються перспектив розвитку громад, діяльності медичних закладів, системи дошкільної та середньої освіти, гарантій Держави, щодо бюджетоутворюючих питань, функціювання органів адміністрації об’єднаної громади, персоналу нині діючих селищних, та сільських рад та інше.
Вичерпну відповідь присутні отримали далеко не на всі запитання. Як і раніше, картинку з об’єднання розглядають взагалі, без диференціювання на кожну громаду з її унікальними властивостями. З проведеного заходу можливо зробити висновки, якщо комусь це потрібно:- одразу було зрозуміло, що присутні, хоча і прийшли за відповідями та були зацікавлені, однак були налаштовані скептично, а деякі вкрай агресивно, щодо ініціативи об’єднання;- інформація, що надавалась присутнім, як зі слів так і з демонстраційного ролика, була спрямована виключно на пропаганду об’єднання, без надання вичерпної всебічної інформації;- зрозуміли практично всі на сто відсотків це те, що ситуацію вже створено таким чином при якій від нас з Вами вже мало що залежить (знов).
Об’єднання неминуче торкнеться (а може й вдарить…) всіх громад, всіх їх мешканців, як кажуть, до 2020 року. Добровільного в цій реформі тільки частина назви.З досвіду роботи, вирішення бюджетних питань, надання субвенцій та таке інше – без сумнівів можна стверджувати, що наша громада поставлена в умови виживання. Розвиток та розбудова громади, в даних умовах, це рожеві недосяжні горизонти. Так названа фінансова децентралізація – перерозподіл податків та зборів між бюджетами. На місцевий рівень було віддано повноваження збирати податки, що безпосередньо торкаються місцевих мешканців, їх бізнесу, майна, землі. При цьому з надходжень місцевого бюджету було вилучено податок з фізичних осіб, який в нашому випадку був базовим і складав приблизно 75-80% усього бюджету. (податки, що було передано на місцевий рівень і зараз не покривають надходжень бюджету 2013 року).
При ситуації що склалася (чи для нас її склали) треба знаходити вихід. Може об’єднання громад і є той реальний вихід, рішення, що призведе до розвитку наших територій?? При об’єднанні нам з вами обіцяють повернути 60% податку з фізичних осіб. Чудово! Проте разом передати в управління усі соцструктури (освіта, медицина, культура та ін.) Структури на які ніяк в Державі не знаходилось коштів на протязі багатьох останніх років, об’єкти якої знаходяться в аварійному стані. Більш схоже, що не передають, а спихають… В додачу до вищенаведеного, на місцевому рівні потрібно знайти, відремонтувати приміщення, зробити, оснастити, обслуговувати та фінансувати структури управління – освіти, ЖКГ, поліції, фінансів, управління соц.захисту та т. ін. Це зветься в цій «реформі» передача повноважень на місця. Зовсім не розрізняються поняття повноважень та зобов’язань! Беручи до уваги розвинену інфраструктуру нашої громади та структури, які ще потрібно створити - на збереження, утримання, забезпечення піде більша частина бюджету. А повинно ж бути краще!? Наші мешканці гідні та потребують поліпшень та розвитку. На плечі місцевої ради, її депутатів після об’єднання ляже негатив проведення і інших реформ – медицини, освіти. Реформу поліції ми вже відчули…Концепцію реформи добровільного об’єднання громад було залучено у наших, колись добрих сусідів - Польщі.
Завдяки співпраці з центром розвитку місцевого самоврядування та асоціацією міст України голови місцевих рад, районних рад мають можливість спілкуватися з польськими спеціалістами, експертами, дуже високого рівня, представниками консульства Польщі, які діляться своїм багатим позитивним досвідом. А також висловлюють свої враження розвитком подій в нашій країні. Багато цікавого та показового було висказано та почуто на цих зустрічах.Часто та багато приходилось чути від польських експертів про наші не справжні реформи, «лжереформи», як висловився один з виступаючих. Дуже хотілось би вірити, що це приходиться вислуховувати, бачити та робити висновки не тільки нам з вами.
Основою змін в Польщі було реформа місцевого самоврядування – зміна адміністративного устрою країни (об’єднання громад, дотримуючись чіткої концепції створення спроможних громад) та реальна, заздалегідь виписана та прийнята на законодавчому рівні фінансова децентралізація. Кожен рівень влади отримав чітко визначені повноваження та обов’язки. Місцеве самоуправління отримало реально багаті бюджети та повноваження. Звісно, що були і доробки, виправлення, перерозподіл продовжувався. Проте що в корні відрізняє польські зміни це те, що в разі перерозподілу зобов’язань перерозподілялись і фінанси. Зобов’язання + фінанси на їх виконання, тоді це= повноваження.Почули ще цікаву річ. Один з виступаючих польських спеціалістів наголосив на тому, що Польща теж йшла шляхом «декомунізації», але шляхи, як виявилось, за назвою рівні за напрямком практично протилежні. Декомунізація по - польські це вибір шляху розвитку країни з відходом від комуністичної однопартійної тоталітарної системи, клановості та т.ін.
В нашому випадку «декомунізація» це перейменування вулиць, площ, скверів та запекла боротьба з пам’ятниками. В іншому зміни відчуваються, нажаль, негативні.Неможливо сперечатися з догмою про те, що реформи та зміни треба починати з себе та особистої свідомості, але без законодавчих ініціатив та чітких, цивілізованих, логічних та послідовних Законів зміни неможливі. Також як і зміна свідомості народу неможлива без прикладу зміни свідомості його правління.За відсутності іншого шляху, сподіваюсь, що реформа, шляхом якої нас ведуть, здатна створити після об’єднання , реально спроможну громаду.