Facebook post   17

Розуміючи, що земельні відносини повинні бути пристосовані до умов воєнного стану, а земельний ресурс — один із найцінніших, законодавці прийняли низку законодавчих актів з метою регулювання земельних відносин. Одним з таких нормативних актів є Закон України №2698-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель”, який набрав чинності 19.11.2022року. В першу чергу, цей документ повернув земельні аукціони для передачі сільськогосподарських земель в користування, як це було в довоєнний період та частково відновив можливість безоплатної приватизації для власників нерухомого майна і тих, хто мав на це право раніше.

Під час воєнного стану в Україні діє заборона на безоплатну передачу земель державної та комунальної власності в особисту власність, а також заборона на отримання дозволів на розроблення документації землеустрою з метою такої передачі (підп. 5 п. 27 розд. Х Земельного кодексу України). Фактично у довоєнний час громадяни України мали право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності (порядок такої передачі закріплено у ст. 118 ЗКУ). Під час дії воєнного стану в Україні формування земельних ділянок у межах безоплатної приватизації, а саме визначення їх площі, меж та реєстрація в державному земельному кадастрі, забороняється згідно із чинним законодавством. Проте, заборона не діє на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам об’єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що розташовані на таких земельних ділянках. Отже, якщо громадянин України володіє нерухомим майном, яке розташоване на неприватизованій земельній ділянці, то для передачі земельної ділянки у приватну власність у межах норм безоплатної приватизації власнику будівлі потрібно:

  • Замовити виготовлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що не потребує отримання окремих дозволів. Така документація може бути розроблена юридичними або фізичними особами, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками.
  • Подання клопотання до відповідного органу місцевого самоврядування (сільської, селищної чи міської ради), який передає земельні ділянки комунальної власності у власність відповідно до повноважень разом з документацією із землеустрою та Витягом з Державного земельного кадастру.

Звертаємо увагу, що рішення місцевої ради про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу земельної ділянки у власність не є документом, який підтверджує право власності. Реєстрація права власності на земельну ділянку в центрі надання адміністративних послуг. Також заборона не поширюється на безоплатну передачу громадянам України земельних ділянок, які були передані в користування до набуття чинності Земельним кодексом України.

Необхідно зазначити, що безоплатну передачу землі громадянам буде відновлено після припинення дії воєнного стану в Україні.